Duurzaam speelbeleid: een duidelijke visie

Een duurzaam speelbeleid op scholen is een belangrijke stap in het creëren van een gezonde en duurzame leefomgeving voor kinderen. Het is een beleid dat gericht is op het versterken van de relatie tussen kinderen en hun omgeving en op het verminderen van de ecologische voetafdruk van de school. In dit blogartikel lichten we onze kijk op een ‘duurzaam speelbeleid’ toe.

Kinderen stimuleren om buiten te spelen

Een duurzaam speelbeleid houdt in dat scholen duurzame materialen gebruiken en duurzame activiteiten aanbieden om kinderen meer actief te maken. Daarom zou het op alle scholen een ‘hot topic’ moeten zijn. Net omdat het niet alleen bijdraagt aan het verminderen van de impact op het milieu, maar ook aan de ontwikkeling van de kinderen. Het gaat hierbij om het creëren van een speelomgeving waarin kinderen kunnen spelen op een ecologisch vriendelijk en altijd te bespelen ruimte, waarbij ze gestimuleerd worden door de felle kleuren om tijdens de les meer aandachtig en creatief te kunnen werken.

Linkeroever speelpleintje kunstgras Proxy Fields

Zand, boomschors en nog eens zand

Door de subsidies die de meeste scholen kunnen krijgen voor ‘ontharding’, zien we meer en meer zandbakken en zandheuvels (die heel vaak niet voldoen aan de valdempingsregel) verschijnen in scholen. Leuk tijdens de zomer, maar een ware nachtmerrie tijdens regenbuien.

Het valt ons steeds meer op dat scholen de kinderen tijdens regenachtige dagen de toegang tot de speelplaats moeten ontzeggen. Daardoor wordt de ruimte voor onze jongeren, nog beperkter (dan het al was) en nog krapper. Ook leerkrachten en onderhoudspersoneel klagen over de vuile klaslokalen en het extra werk dat er bij komt kijken.

Zo merken we dat het poetspersoneel eerst de klas heel intensief moet borstelen alvorens aan het echte poetswerk te starten, waardoor er minder klassen per dag gereinigd worden en de werkdruk verhoogt. Ouders hebben het dan vaak over het slijk dat ze bijna niet meer uit de kleren van hun kids krijgen.

Het belang van een bewust beleid

Net daarom is het belangrijk te beseffen dat er nu eenmaal plekken zijn, waar gras of grond gewoon géén goede oplossing is, en er beter kan gekozen worden voor een meer efficiënte oplossing waar het hele jaar zorgeloos op gespeeld kan worden. Daarom richten wij met Proxy Fields ons enkel op het adviseren en leveren van 100% circulaire valdempende ondergronden.

Circulair ONE-DNA™ kunstgras

Ons product is volledig recyclebaar omdat het van één type materiaal gemaakt is: polyetheen. De ouden matten worden ingezameld voor recycling.

ProPlay® valdemping

ProPlay® Shockpad van Schmitz Foam vormt samen met het kunstgras een veilig en functioneel systeem. Ook deze onderlaag is circulair: Schmitz neemt gebruikte shockpads in en maakt hier weer nieuwe van.

Waterdoorlatende ondergrond

Al onze systemen zijn gecertifieerd lekvrij zodat er geen stukjes van het materiaal in het grondwater terechtkomen. Het volledige systeem is waterbufferend. Dat betekent dat bij een zware regenbui het water vertraagt de grond insijpelt, wat resulteert in minder plassen of wateroverlast.

Educatie omtrent duurzaamheid

Het creëren van een duurzame speelomgeving op scholen is echter niet voldoende om kinderen bewust te maken van duurzaamheid. Het is ook belangrijk om kinderen te onderwijzen over de impact van hun gedrag op het milieu en om hen te leren hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een duurzamere toekomst. Dit kan bijvoorbeeld door middel van lessen over duurzaamheid, door het organiseren van workshops of door het betrekken van ouders bij
duurzaamheidsinitiatieven.

Conclusie

Een duurzaam speelbeleid op scholen is een belangrijk onderwerp omdat het bijdraagt aan een verbeterde ontwikkeling van onze kinderen. Door te zorgen voor een unieke speelomgeving, waarbij ze gestimuleerd worden om op een creatieve manier te spelen en door hen te onderwijzen over circulariteit, kunnen kinderen op jonge leeftijd bewust worden gemaakt van het belang van deze duurzaamheid. Want een pedagogische
visie, bevindt zicht niet enkel binnen de schoolmuren, maar zéker ook daarbuiten.

Word jij ook een gamechanger?